“Mee het verschil maken voor de patiënt”

Op afdeling E 456 van UZ Leuven verblijven patiënten na een traumatologische, plastische of reconstructieve ingreep. Als coördinerend hoofdverpleegkundige waakt Pieter Stivigny erover dat de patiënten de beste zorgen krijgen én zich maximaal thuis voelen. Samen met twee adjunct-hoofdverpleegkundigen stuurt hij een team van 60 collega’s aan, van logistiek medewerkers tot verpleegkundigen.

​​​​​​​Leer- en groeikansen

Het toeval wil dat ik ooit zelf op deze afdeling ben terechtgekomen als patiënt. Ik heb toen persoonlijk ervaren hoeveel een verpleegkundige voor je kan betekenen. Het heeft mijn leven positief gestuurd: ik ben verpleegkunde gaan studeren en moest na mijn studies niet lang nadenken waar ik wilde werken. Hier in UZ Leuven heb ik het hele traject afgelegd, van stage tot mijn eerste job als verpleegkundige. Intussen kreeg ik tal van leer- en groeikansen en werk ik vandaag als coördinerend hoofdverpleegkundige.

Thuis voelen

UZ Leuven is oprecht mijn tweede thuis. Ongelooflijk hoe er binnen zo’n gigantisch ziekenhuis – toch een van de grootste in Europa – zo’n huiselijke sfeer kan zijn op afdelingsniveau. Voor mij is dat thuisgevoel heel belangrijk, samen met de kwaliteit en innovatie van zorg natuurlijk. Je krijgt hier ook alle kansen om je professionele carrière uit te bouwen. Dat heb ik zelf ervaren en zie ik bij collega’s.

UZ Leuven streeft continu naar een maximale kwaliteit van zorg. En je bent als patiënt geen ‘nummertje’ in dit grote ziekenhuis, we zetten een mensgerichte zorg centraal. Dat vertaalt zich naar een heel menselijke aanpak, waarbij we iedereen – ondanks de soms zware omstandigheden – zo veel mogelijk thuis willen laten voelen. Zo test onze zusterafdeling voor revalidatie momenteel een concept van buffetkarren. In plaats van op de kamer te eten, kunnen patiënten die dat willen zelf naar de eetzaal wandelen en hun buffet nemen. Dat zijn kleine initiatieven die erg gewaardeerd worden, merken we.

Gestructureerde chaos

We zijn een heel acute afdeling, waarbij er een grote instroom van patiënten is van de spoedgevallendienst. Dat gaat vaak gepaard met ongeplande chirurgie. Je moet dus heel flexibel zijn als je hier werkt: een aanpassing van de planning in het operatiekwartier, schuiven binnen de operatielijst, het hoort er allemaal bij. Zelf noemen wij dat ‘gestructureerde chaos’: iedereen weet precies wat hij moet doen, alleen niet waar of wanneer.

Interprofessioneel samenwerken

UZ Leuven is grensverleggend, dat merk je ook in het stimuleren van interprofessionele samenwerking. Ons diensthoofd heeft het bureau van het leidinggevende team over de afdelingen heen opengetrokken. Het is nu een bureau voor een interprofessioneel team van artsen, kinesitherapeuten, sociaal werkers, zaalsecretaresse … Dat faciliteert niet alleen de communicatie, maar verlaagt ook de drempel om andere disciplines in het zorgtraject te betrekken. Heel leerrijk én kenmerkend voor ons ziekenhuis om het altijd beter te willen doen, voor de patiënten uiteraard maar ook voor de medewerkers.