“Ik blijf me bijscholen”

Het team van administratief bedienden dat verantwoordelijk is voor de inschrijvingen in UZ Leuven bestaat uit 50 medewerkers. Eentje daarvan is Teja Bos. Zij schrijft patiënten in in een van onze twee ontvangsthallen, maar werkt ook op de receptie van het operatiekwartier. Dat maakt van haar een van de eerste aanspreekpunten voor patiënten.​​​​​​​

​​​​​​​

Als patiënten aankomen in de ontvangsthal, zit ik klaar aan mijn loket om hen in te schrijven voor hun raadpleging of (dag)opname. Ik zorg voor een correcte patiëntenidentificatie, registreer en controleer hun (verzekerings)gegevens en ik maak hen wegwijs in het ziekenhuis. Patiënten kunnen met 1001 vragen bij me terecht. Ik geef hen hierop een antwoord of verwijs hen door naar de juiste diensten.

Daarnaast beman ik halftijds met 10 andere collega’s, verdeeld over vijf shiften, de receptie van het operatiekwartier. Hier volg ik de specifieke administratieve gegevens van de patiënt op tijdens zijn verblijf. Ik ben ook het eerste aanspreekpunt voor externe en interne bezoekers, zoals vertegenwoordigers, gastartsen, familieleden, studenten, technici ... Ik werk daarbij nauw samen met de verpleging en de logistieke medewerkers om een vlotte patiëntenflow te garanderen.

Vlotte en transparante werking

We doen er alles aan om patiënten zo goed mogelijk verder te helpen. Zo staan er kiosken aan alle toegangen. Patiënten met een e-ID kunnen zo zelf hun gegevens nakijken en zich gemakkelijk zelf inschrijven. Wie geen e-ID heeft of zijn contactgegevens wil laten updaten, kan natuurlijk gewoon bij mij en mijn collega’s terecht. We werken ook met de mynexuzhealth-app: daarmee kunnen patiënten zelf hun dossier, met resultaten, verslagen en beelden, opvolgen. Ik informeer patiënten over deze app en help hen bij het gebruik. Wanneer ik dat doe, merk ik dat ze die transparantie enorm waarderen.

Uitdagingen

Als je werkt in de inkomhal, merk je al snel dat UZ Leuven internationaal bekend is. We ontvangen namelijk veel buitenlandse patiënten, die speciaal naar hier komen omwille van de excellente zorg. Die culturele diversiteit brengt soms uitdagingen met zich mee, zoals een taalbarrière, maar elke patiënt wordt geholpen. Al is het met gebarentaal of een tolk! Met de nodige empathie ontdek je al snel hoe je iemand écht kan helpen.

Blijven groeien

Om die excellente zorg te kunnen blijven aanbieden, wordt er volop ingezet op ontwikkeling. Niet alleen van het medisch personeel, ook van mij als administratief bediende. Zo zijn er opleidingen over de privacywetgeving, ergonomie, nieuwe software of omgaan met agressie. Ik blijf me bijscholen zodat ik patiënten nog beter kan helpen. Iemand zonder vragen zien vertrekken of snel en correct doorverwijzen, dat geeft me enorm veel voldoening. Een welgemeende dankjewel maakt mijn dag ook helemaal goed. Ik ben misschien maar een kleine schakel in deze geoliede machine, maar ik ben trots dat ik deel uitmaak van dit team!