“Meewerken aan een beter zorg”


Yiwei Cao bouwt aan de toekomst van de gezondheidszorg. Ze werkt mee aan het softwareplatform dat de medische zorg ondersteunt en de elektronische patiëntendossiers beheert in bijna de helft van alle Vlaamse ziekenhuizen.

Ook IT speelt een belangrijke rol in onze patiëntenzorg, al zou je daar in eerste instantie niet aan denken. Yiwei Cao werkt op de IT-dienst van UZ Leuven onder andere mee aan de webapplicatie mynexuzhealth en de elektronische patiëntendossiers.

Belangrijke schakel

Ik ben software-ingenieur van opleiding en werk voornamelijk aan mynexuzhealth, de elektronische patiëntendossiers en het softwaresysteem KWS. Ondertussen werken al ongeveer dertig ziekenhuizen in Vlaanderen met onze systemen, dus het is een hele uitdaging om die goed te laten werken en voortdurend te verbeteren. Software is een belangrijke schakel die de communicatie tussen patiënt en de zorgverleners kan verbeteren, en die het verblijf van patiënten in het ziekenhuis een stuk kan vergemakkelijken. De impact van goed werkende computersystemen voor de patiënt is niet te onderschatten.

Uitdagende omgeving

Dat UZ Leuven een grensverlegger is, merk je aan alles. Zo is er de nauwe link met de KU Leuven. De topdokters in het ziekenhuis, geëngageerde verpleging, ingenieurs … Zo veel talent geconcentreerd op één plek!

Zelf werk ik samen met een enthousiast team dat altijd klaar staat om te helpen of om problemen te bespreken. Samen proberen we oplossingen te vinden die de patiënt ten goede komen. De systemen waarmee we werken zijn erg geavanceerd, niet alleen in België maar ook in vergelijking met de rest van de wereld. UZ Leuven geeft ons ook de kans om nieuwe systemen te ontdekken, bestuderen en testen, zodat we dit hoge state-of-the-artniveau kunnen blijven behouden.

Het is inspirerend om te zien dat ons toonaangevend werk gereflecteerd wordt in de infrastructuur van de Health sciences campus Gasthuisberg. Er komen voortdurend nieuwe, moderne gebouwen bij die het mogelijk maken om de beste, nieuwste technieken te implementeren. Het is elke dag een uitdaging om in die omgeving met zijn allen te werken aan betere zorg voor de patiënt.

Ondersteuning van patiënten

Als ik net dat tikje meer hebben kunnen doen, beschouw ik mijn werkdag als geslaagd. Het besef dat ik met mijn werk en met de hulp van collega’s de patiënt heb kunnen ondersteunen en zijn traject in het ziekenhuis een tikkeltje makkelijker heb gemaakt. Want daar doen we het toch allemaal voor: de patiënt.